Followers

maafkan...

Malam semalam, satu email sangat “mengganggu”. Bicaranya berbau sendu. Penghantar dukanya sekian lama. Malangnya, yang ditujukan untuk mendapat rawatan adalah aku… pesakit sepertinya jua. Namun harapannya adalah terlalu tinggi untuk dikecewakan. Walau berat ku guriiskan juga rasa hati ini semuga jadi rintihan bersama. Kunamakan tulisan ini MAAFKAN… Ayuh, kita telusuri bersama:

Selagi kau tidak bahagia dengan kebahagiaan orang lain… itu petanda kau sendiri tidak bahagia. Kau mesti bahagia melihat “musuh-musuh”mu bahagia. Walaupun pernah disakiti sekali, kau akan disakiti berkali-kali jika terus mengenang perbuatan mereka. Dan paling derita, jika kau merasakan mereka sedang membina istana kebahagiaan di atas tapak kedukaanmu!

Wahai diri, ingatlah, segala gerak dan laku makhluk adalah dengan izin Allah jua. Jika datang orang “menghadiahkan” air mata… Allah sedang mendidikmu tentang sifat sabar. Jangan dilihat manusia yang menjadi “sebab”, lihat dengan mata hati yang Allah jua yang menjadi “musabbabil asbab”.

Jika kau di sakiti oleh dia, DIA sedang mengajarmu erti reda. Kita bukan malaikat untuk terus pasrah tanpa terusik oleh calar dan cakar insan. Namun, ada ketika-ketika yang sangat kritikal untuk kita bertahan dan katakan… tidak ada keadilan yang mutlak di dunia ini.

Mungkin sahaja “penjahat” yang pandai bermuka-muka akan terus dijulang sebagai wira. Dan hamba sejati yang mempunyai “hati emas”, akan terus dihenyak sebagai sandera (tawanan) di penjara hiba dan cela. Bahagialah dengan kebahagiaan orang lain. Terimalah hakikat kita bukan Tuhan yang mencatur rezeki dan nikmat untuk hamba-hamba-Nya. Jangan kau tanyakan mengapa dia yang dilebihkan, aku dikurangkan? Mengapa dia yang licik dengan gelecek segala strategik dimenangkan sedang aku yang bersenjatakan kebenaran dan kesederhanaan selalu dikalahkan?

Di sini tidak lama. Di SANA jua tempat berehat segala penat. Keyakinan terhadap hari akhirat, akan menyebabkan kita kuat menghadapi tipuan dunia. Keimanan kepada Tuhan akan menimbulkan rasa sabar menghadapi karenah insan. Belajarlah daripada Nabi Yahya AS dan Zakaria AS yang digergaji mati tanpa dapat melihat bunga-bunga kemenangan. Belajarlah dari Sumaiyah dan Yassir yang terbunuh tanpa semmpat melihat daulah Islamiah dan empayar Islam berkembang.

Mereka tidak dapat kemenangan… tetapi mereka tidak hilang ketenangan!

Wahai diriku, mereka (salafussoleh itu) menjadi “besar” kerana menghadapi ujian yang besar. Mereka “mempertaruhkan” nyawa. Pada hal aku, kamu dan kita terlalu kecil justeru yang dipertaruhkan cuma “harga diri”. Terasa diri ditipu, dipersenda dan diperkotak-katikan serta tidak dihargai. Sedarilah, yang tercabar bukan harga dirimu tetapi keegoanmu! Harga diri itu milik kita selamanya. Tidak akan luput dan dapat dicabut oleh orang lain.

Jangan bimbang jika tidak dihargai, tetapi bimbanglah jika benar-benar kita tidak berharga. Di mata siapa? Di mata diri sendiri. Namun ego itulah yang selalu menuntut pengiktirafan dan sanjungan. Hati yang ego bertuhankan “maddiah” (material dan fizikal). Bila syaitan berbicara tentang ketinggian api berbanding tanah sebagai asal usul kejadian dan ukurtara kemuliaan… dia memberontak. Merasa Adam dilebihkan.

Syaitan tidak bahagia dengan “kebahagiaan” Adam.

Akibat marah, cemburu, derita, kecewa lalu dibujuknya datuk dan nenek kita (Nabi Adam dan Siti Hawa) dengan strategi dan rencana untuk maksud yang satu: BIAR HILANG KEBAHAGIAN MANUSIA. Agar bertempat bersamanya di neraka – derita selama-lamanya. Wahai diri, beringat-ingatlah akan tipuan syaitan bila kau tidak bahagia dengan kebahagiaan orang lain. Itulah rasa yang sangat merbahaya. Itulah pintu rasukan syaitan bila kau sendiri mendakap kejahatan warisannya sejak lama.

Wahai diriku, Mulakanlah langkah mencari bahagia dengan merasakan bahagia melihat kebahagiaan orang lain. Langkah pertama itu ialah MEMBERI MAAF.

(*** Bila sampai di tahap ini, kusambung tulisan ini dengan satu nukilan yang pernah kucatatkan dalam majalah ANIS. Renungilah semula untuk meneruskan muhasabah ini.)

Ah, terlalu sukar memberi maaf. Bahkan lebih sukar daripada meminta maaf. Masih terasa tusukan rasa bagaikan sebuah dendam yang membara. Masih terngiang-iang segala kata. Masih terbayang semua tingkah dan perlakuan. Wajah ‘orang-orang bersalah’ itu terasa begitu menjengkilkan. Memberi maaf kepada mereka seolah-olah menggadaikan harga diri.

Ah, apakah maruah ini terlalu murah untuk disorong-tarik dengan harga yang rendah? Dan cukup sakit, bila mengenangkan ‘musuh-musuh’ itu tersenyum dengan kemenangan. Namun itu hanya bisik ‘hati besar’ku. Yang melantunkan suara ego dan marah. Kesat dan kesumat. Tetapi jauh dari dalam diri… ada suara lain yang bergetar. ‘Hati kecil’ yang tidak jemu-jemu mengingatkan. Suara tulus yang mendamaikan gelombang jiwa. Bisik telus yang meredakan amukan rasa.

Maafkan… lupakan, cintakan, sayangkan. Berperang dengan mereka bererti berperang dengan diri sendiri. Begitu bisik hati kecil itu selalu. Pada sebuah persimpangan rasa, tiba-tiba hati disapa oleh sebuah firman yang bermaksud, tolaklah kejahatan dengan sebuah kebaikan. Nesacaya engkau akan dapati musuhmu akan menjadi seolah-olah saudara. Wahai diri, api jangan dilawan dengan api.

Nanti bakarannya akan membakar diri sendiri. Menyimpan dendam sama seperti membina sebuah gunung berapi di dalam hati. Semakin besar dendam itu, maka semakin sakit hati yang menanggungnya. Musuh-musuh mu terus ketawa, sedangkan kau sendiri menderita meneguk bisa. Musim-musim berlalu sewajarnya mendewasakan aku. Pengalaman lampau sentiasa membuktikan bahawa permusuhan hanya akan memberi kepuasan sementara. Apabila ‘fatamorgana’ itu berlalu, aku akan menjadi lebih dahaga daripada sebelumnya.

Apakah akan kuterjah perangkap itu berkali-kali? Oh, tidak. Mukmin tidak akan terperosok dalam lubang yang sama dua kali. Begitu maksud sebuah sabda. Justeru? Cukup sekali! Biarlah musuh itu ketawa sepuas-puasnya. Beban rasa ini biarlah aku letakkan. Tidak akan kubawa dalam safar kehidupan yang pendek itu. Hidup terlalu singkat untuk membenci. Bermusuh dengan orang lain, sama seperti bermusuh dengan diri sendiri.

Memaafkan orang lain, bererti memaafkan diri sendiri. Kata bijak pandai - what you give, you get back – apa yang kita berikan akan kita terima kembali.” Ah, betapa leganya sekarang… Benarlah bahawa kebaikan itu tampak sukar dilaksanakan. Pahit. Sakit. Tetapi apabila dilaksanakan akan terasa kemanisannya. Manakala kejahatan itu tampak mudah, indah dan manis. Namun apabila dilakukan, pasti ada kekesalan, kepahitan dan keresahan.

Ketika ini terasa benar apa yang selalu didengar dalam tazkirah – yang punya tabsyir dan inzar – bahawa dosa itu sesuatu yang meresahkan. Dendam itu dosa. Memaafkan itu pahala. Memaafkan menjemput datangnya ‘syurga’ yang fana, sebelum syurga yang baqa. Kini hatiku tertanya-tanya lagi… siapa aku, yang begitu sukar memaafkan? Tuan? Tuhan?

Aku hanya hamba. Sedangkan DIA Sang Pencipta itu Maha Pemaaf, Maha Pengampun, siapa aku yang kerdil dan kecil itu untuk terus berdendam? Ya, Allah, ampunkan aku. Sengaja atau tanpa sengaja, sering atau kekadang… aku ‘terlanjur’ menumpang hak-MU. Aku tidak sekali-kali disakiti oleh-MU wahai Allah, begitu juga oleh hamba-hamba-MU… tetapi aku disakiti oleh ego ku sendiri!

sumber : www.genta-rasa.com

al-kisah

assalamualaikum...

Nak bagitau nih..besok dah masuk 24 april...26 april ciknujba ada satu lagi paper yang merangkap paper terakhir ciknujba utk sem ini...lepas tu ciknujba ada beberapa hari ja lagi sebelum bulan april ni melabuhkan tirainya..ciknujba kene struggle pastikan projek thn akhir ciknujba nih siap jugak..if tak...biar masa & keadaan yg menentukan...banyak lagi yg perlu ciknujba setelkan..last check out bilik 30 april...barang2 satu pun belom kemas lagi...macam mana nak angkut barang2 tu ke kedah pun belom decide lagi...tiket nak balik pon belom ciknujba beli lagi..haish ! so bad ! paling lewat pun ciknujba kena balik 1 mei...3 mei dah kena lapor diri kat tempat praktikal..hmmm..jadilah orang penang sekejap untuk tempoh masa 8 minggu..sebab praktikal start 3 mei sampailah 24 jun...sebut pasal tiket nih..aduuu cmaner ciknujba nak dapatkan tiket yer?? hoho..bukan soal tak tau nak beli tiket...soalnya.....soalnya...pitih dop cukup (loghat kelantan)...hoho..so saddd...gane ni yer?? (loghat ganu..xtau la jadi ka x)..


tiket ke kedah rm 45...now juz have rm 43...hehe...tolak mkn tolak minum untuk beberapa hari b4 30hb @ 1hb...ermm..tinggal bapa ek? hehe...dok dang dah nak g buat pemasaran tok beli tiket..kui..kui...kui..(mentang2la pernah jadi ajk pemasaran..amboih...sampai ke tiket pun nk buat pemasaran, melampau..hehe)..



susah2 sangat bertukar jadi dragon ball la..panggil awan terbang datang..on that day, balik kedah naik awan terbang..hehe..tak pun naik tikar terbang do re mi..zam zam ala kazam..best je kan?..kan..kan..kan???..macam naik belon...wahhhh...(berfantasi seketika)...hehe..pe pun xpelah...ni masalah2 kecik ja..yg penting ciknujba nak setelkan projek yang sangat3 dichentai ni dulu...kui..kui..kui..soal tiket semua tu..insyaallah ada ler tu rezki nanti..kan2?....

rabbi yassir wala tua'ssir...

k lah tak mo lah "goreng kerepek" lama2 kat sini..kerepek hangit/hangus..orang tak lalu pun nak makan..hoho..ciknujba jugalah yang telan sendirian..tapi tak palah..ciknujba tak kesah...yang pahit2 itu better ciknujba telan sendiri daripda bagi orang telan..kan2?...hehe..so cukuplah di sini dulu kemerepekan ciknujba nih..terima kasih la sudi membaca sampai ke hujung titik..hoho..jumper lagi..& doakan yang terbaik ya untuk ciknujba..ok orang dah nak azan menandakan masuknya waktu sembahyang (maghrib)..tata...jom..hayya a'lassolah...

~maaf yer salah silap~
~salam ~


sesajer jer....

salam...petang ni sekadar nak share beberapa keping gambo je...xnak cakap panjang-panjang...biar gambo2 itu yang berbicara ya.... ^_^


gubahan coklat 1

gubahan coklat 2

gubahan coklat 3

gubahan coklat 4

gubahan coklat 5

gubahan coklat 6

gubahan coklat 7

gubahan coklat 8

gubahan coklat sembilan (coklat box)

comel2 kan gubahan2 ni..coklatnya pun mengiurkan..hehe...
kalo berkenan pi lah tempah ya...sesuai untuk semua event....
gambo2 ni jumpe kat fb....bagus bisnes dia...haa to sape2 yg amik food science to buleh la bukak bisnes gini..bisnes coklat....x rugiiiii.... ^_^ hehe..

~ sekian ~

~ halwa telinga ~


 

Blogger Template | Created by Adam Every