Followers

ikhtilat...

Mungkin yang tergambar dalam pemikiran kita adalah ikhtilat antara lelaki dan wanita... Seringkali topik ini yang menjadi fokus apabila ia dibicarakan.

Ikhtilat..? ma huwal ma'na?

Ikthilat = Pergaulan

Namun, ikhtilat yang ingin ana bicarakan di sini bukanlah ikhtilat antara lelaki dan wanita, tetapi ikhtilat antara dua't dan mad'unya.

Menjadi dilema dua't yang masih inginkan tempat di dalam masyarakat...

Which is a must?

Yes.. a must!

Permainan hidup yang dimainkan di sini...

Yakhtalituna walaakin Yatamayyazun....
" Kita bergaul namun kita cukup berbeza"

Kita tidak berlakon apatah lagi bermain wayang kulit.

Kita disini ingin menunaikan tuntutan sahabat atas sahabat, kita di sini ingin menunjukkan wajah manis kepada teman sebagaimana nasihat Rasulullah saw, kita disini ingin agar merapatkan hubungan silaturahim dengan harapan moga ALLAH swt menjadikan kita hamba yang dicintainya...

Namun, kekangan dan cabaran yang besar timbul yang melibatkan soal prinsip Islam yang pernah dihayati dan ingin berusaha untuk diamalkan..Kadangkala prinsip 'tergoyah' pabila memikirkan usaha untuk dua't masuk dalam masyarakat? Betulkan?

Apa yang ingin kita bezakan disini? Pertuturan? Pandangan? atau Gerak Gaya?

Tidak hanya tidak.. adalah fikrah yang dibina... kesedaran selaku Khalifah yang menyedari hakikat dan tanggungjawab untuk memastikan Islam sampai kepada semua orang. Dengan penuh rasa kasih sayang untuk mereka sama-sama mendapat tempat di sisi ALLAH swt...

0 Comments:

Post a Comment



~ halwa telinga ~


 

Blogger Template | Created by Adam Every